İçişleri Bakanlığınca yürütülen acil çağrıları tek telefon numarasında toplama ve birleştirme projesi kapsamında 112 Acil Çağrı Merkezi, sene sonuna kadar ülkenin her yerinde vatandaşın kullanımına sunulacak.
İçişleri Bakanlığı Acil
Çağrı İşlemleri Müdürü Reşit Gürbüz, acil çağrı numaralarının tek bir çatı
altında birleştirilmesi çalışmaları hakkında açıklamalarda bulundu. AB
kapsamında olan projeyle 7 numaranın tek bir numarada birleştirilerek, hizmet
vereceğini söyleyen Gürbüz, bu 7 numaranın 155 polis imdat, 156 jandarma, 122
AFAD, 112 Ambulans, 110 itfaiye, 177 orman, olan illerde 158 sahil güvenlik
olarak belirlendiğini ifade etti. Gürbüz, projenin uygulanan illerdeki
vatandaşların 155 ve diğer numaraları araması sonucunda yine sistem olarak 122
Acil Çağrı Merkezine bağlandıklarını dile getirdi.
Sistemin işleyişini anlatan Gürbüz, şöyle konuştu:
“Gelen
aramalar çağrı alıcıların olduğu masaya geliyor ve çağrı alıcı personel
vatandaşın konum bilgisine ulaşıp vaka formunu doldurarak en fazla 30 saniye
içinde soruna göre ilgili kurumun çağrı personeline yönlendiriyor. Bu aşamada
ise ilgili bölüm, olay mahalline en yakın kendi ekibini yönlendiriyor. Bu
olayın durumuna göre bir kaç farklı kurumun yönlendirilmesiyle de olabiliyor.”
Projenin birçok yönden
avantajlı olduğunu aktaran Gürbüz, kişilerin birden fazla numara bilmekten
kurtulduğunu, gelen gereksiz çağrıların çağrı alıcılar tarafından süzülerek
ilgili birimlere sadece önemli çağrıları yönlendirmesi ve olay yerini
ilgilendiren birden fazla birimin aynı anda olay yerine intikal etmesi
sayesinde vakitten kazanç sağlanılacağını kaydetti.
GEREKLİ ÇAĞRILAR SADECE YÜZDE 30
Asılsız
ve gereksiz aramalar yapan kötü niyetli kişileri uyaran Gürbüz konu hakkında
şöyle konuştu:
“Türkiye
genelinde 36 milyon çağrı almışız ve bunun yalnızca yüzde 30’u gerekli çağrı.
Geri kalan yüzde 70 gereksiz çağrı. Çok komik örnekler var. Havanın nasıl
olduğunu soranlar, kızını isteyen adayın güvenilir olup olmadığını soranlara
kadar. En çok da telefon tamircileri ücretsiz diye denemek için atıyorlar.
Lütfen bunlara artık dikkat edelim. Sistem olarak gelen her çağrıya cevap
veriyoruz. Bir numara 100 defa da arasa numarayı tanısak bile açmamazlık
yapmıyoruz. Belki 101. çağrı gerçekten ihtiyacı olan bir çağrı. O yüzden her
çağrı önemli bizim için. Hatta konuşma sırasında kesilen çağrılara geri dönüş
yapıyoruz.”
E-CALL ZORUNLU OLUYOR
“Trafik kazalarında araç içi çağrı anlamına gelen e- call
projesiyle araç içine yerleştirilmiş cihazın kaza anında otomatik olarak 112’yi
arayarak kazazedelere yardım ulaştıracak” diyen Gürbüz, 1 Nisan itibariyle
üretilecek bütün araçlarda bu cihazın zorunlu olarak bulunacağını söyledi.
Gürbüz, projenin Avrupa Konseyi kararıyla başlatıldığının altını çizdi.
ENGELSİZ 112
Telefonlara
indirilen bir program sayesinde işitme ve konuşma engelli vatandaşların da acil
çağrı hizmetlerinden faydalanabileceğini anlatan Gürbüz, artık işaret dili
yoluyla engelli vatandaşların ihtiyaçlarına cevap verileceğini vurguladı. Gürbüz,
“Faaliyete geçen 24 ildeki yazılımları ve donanımları başka firmalara
yaptırmıştık ama bundan sonraki faaliyete geçecek illerin yazılımı tamamen
yerli ve milli olarak bizzat İçişleri Bakanlığı Bilgi işlem Dairesi Başkanlığı
personelince yapılacak. Böylelikle milyonlarca lira cebimizde kalmış olacak,
güvenlik ve mahremiyet noktasında kodların yazılımın bizde olması bizi
fazlasıyla rahatlatıyor. En ufak bir aksaklıkta da olaya müdahale etme şansımız
çok hızlı ve seri olacak” şeklinde konuştu.
Türkiye
genelinde 24 ilde faaliyette olan 112 Çağrı Merkezi Projesi, 8 ilde birkaç
haftaya faaliyete geçecek. 12 ilde donanım süreci devam ediyor, 25 ilde inşaat
aşamasında, kalan illerde ihale süreci devam ediyor. En kısa zamanda faaliyete
geçeceği ifade edildi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder